Lumea de dincolo de ecran e aici (cronică de Alexandra Savu)

Spectacolul „Cinema Paradiso” vine tocmai din Italia și este realizat de Asociația Culturală „Tra il dire e il fare”. În regia lui Michelangelo Campanale, suntem invitați să descoperim povestea unui copil abandonat, Totò, care, odată ajuns la maturitate, își retrăiește momentele de bucurie ale copilăriei, prin intermediul filmelor pe care le-a văzut în copilărie.

Tânărul Totò este un băiețel ce a crescut alături de personajele din filme, petrecându-și majoritatea timpului la cinematograf. Mama sa, o femeie tânără și frumoasă, a dispărut din viața lui de timpuriu; imaginea ei doar apare din când în când printre fascicolele de lumină ale proiectorului cinematografic, dezamăgindu-și fiul, care o roagă să rămână alături de el.

Rămas singur, Totò este brusc introdus în lumea filmelor. În acest moment, apar în scenă personaje din diverse capodopere cinematografice: Dr. Brown din „Back to the future”, Superman, Charlie Chaplin, Mary Poppins. El este invitat să devină protagonist în fiecare dintre aceste filme. Prin aventurile la care participă cu atâta curiozitate și încredere, spectatorii pot observa pasiunea lui pentru cinema, care continuă să crească tot mai mult.

Pătruns de reveria filmelor copilăriei, Totò trăiește aventurile personajelor lui preferate, trecând de la o călătorie „înapoi în viitor” la traversarea spațiului cu ajutorul pânzelor de păianjen, până la o discuție despre frumusețea mamei sale cu cei doi Blue Brothers.  Prin ceea ce spune, Totò își arată dorul și afecțiunea față de aceasta, păstrându-și totodată ghidușia specifică vârstei, prin intermediul căreia se bucură de momentele alături de personaje. Finalul va fi încununat de Charlie Chaplin, care întregește un tablou nostalgic și plin de emoție.

M-a impresionat în mod deosebit acest spectacol datorită îmbinării armonioase dintre realitate și ficțiune, sprijinind publicul în a se regăsi în situațiile evocate. Apariția meteorică a mamei accentuează nostalgia scenelor ilustrate, făcându-ne să ne simțim copii din nou, zugrăvind un zâmbet pe chipul fiecăruia dintre noi.

Secvența de final, din celebrul film „Stand by me”, a încununat cu succes înlănțuirea de emoții din spectacol, apropiind spectatorii și mai mult de Totò și conștiința lui. Am reușit cu toții să îl înțelegem mai bine, să ne conturăm o idee mai clară asupra plăcerii sale de a intra în lumea fictivă a filmelor, plăcere ce va dăinui toată viața lui. În mod similar, teatrul și cinematograful aduc spectatorii mai aproape de adevăr, îndrumându-i să-și deschidă inima.

Alexandra Savu

Cinema Paradiso
Associazione Culturale Tra il dire e il fare/ Compagnia La luna nel letto, Italia