Aniversăm, dar ce?( cronică de Alexandra Tudor)

Pe scena Teatrului Excelsior s-a jucat spectacolul „Aniversarea”, producție a Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Botoșani, în regia lui Erwin Șimșensohn. Sub forma unei povești neașteptate, aniversarea de 45 de ani a doamnei Beumer oferă, surprinzător, prilejul perfect de a observa disfuncționalitatea unei familii moderne. Problemele de comunicare din cadrul familial ne sunt relevate încă din primele secvențe ale spectacolului. Intriga începe să se contureze până ce situația familiei se va înrăutăți, relațiile dintre ei devenind din ce în ce mai precare. În sens metaforic, odată cu declinul emoțional al fiecărui personaj în parte, zidurile căminului ce le adăpostește suferința se destramă. Acest artificiu regizoral lasă spectatorului libertatea de a interpreta în felul propriu modul în care armonia acestei familii a dispărut.

Acțiunea spectacolului ne trece prin diferite stadii ale dezintegrării relațiilor de familie. Suntem martorii unor dispute aparent banale între părinți și la rebeliunea adolescenților. Echilibrul vieții familiale este perpetuat de o persoană din exterior. Atmosfera stranie este redată cu ajutorul efectelor scenice. Sunetele par desprinse dintr-un thriller american, la fel și jocul bizar de lumini și umbre. Aceste detalii conferă unicitatea spectacolului și evidențiază gravitatea situației. Destrămarea familiei devine o problemă colosală, ce declanșează ulterior un șir de evenimente decisive pentru destinul celor implicați.

Firul dramatic al spectacolului este învăluit într-o notă sumbră, lipsită de pozitivism, existând, totuși, anumite momente care ne fac să sperăm că situația poate fi și mai bună. Ironia este că, cu trecerea timpului, lucrurile se înrăutățesc. Luminile pâlpâie, pereții se năruie, farfuriile se sparg, iar fiecare personaj se întoarce către sine, scoțând la suprafață frustrările și îndoielile reprimate atât de mult timp. Cine ar fi crezut că aniversarea Mamei, singura care reușea încă să țină unită familia, poate să aducă declinul propriu-zis?

Spectacolul portretizează familia modernă: o lume ipocrită și mincinoasă, în care oamenii poartă măști pentru a putea conviețui împreună. „Aniversarea” arată realitatea crudă a societății contemporane, o realitate în care sinceritatea are cele mai întunecate repercursiuni. Regizorul utilizează elemente de umor negru, comicul apărând atunci când nimic nu mai este rezonabil, iar tot ce mai poți face este să te amuzi de absurditatea situației. Ingeniozitatea interpretării teatrale se află tocmai în aceste detalii, care invită spectatorul la reflecție și introspecție. La aprinderea luminilor, contacul cu realitatea devine aproape brutal, accentuând gândurile legate de propriile noastre relații cu apropiații. Cum ar spune doamna Beumer, să o luăm de la început.

Alexandra Tudor

ANIVERSAREA

de Jeroen van den Berg